Time in
S BŘITVOU V OBRAZÁRNĚ
|
|
Dva muži v sále obrazárny. Dva muži, kteří zde po léta vedou hovory. Těžko si lze představit situaci méně atraktivní pro divadelní zpracování. A přece se z ní zrodila vynikající inscenace. Jmenuje se Staří mistři, jde o adaptaci románu spisovatele Thomase Bernharda a režisér Dušan D. Pařízek do ní v divadle Komedie obsadil Karla a Mariana Rodenovy.
Prvním kardinálním úskalím byl již samotný přepis Bernhardova textu do divadelní podoby. Z podstatné části v něm jde totiž o záznam názorů hudebního kritika Regera, jenž třicet let vysedává v Kunsthistorickém muzeu ve Vídni před Tintorettovým obrazem Muž s bílým plnovousem. Tady spřádá své úvahy o umění a malířích, návštěvnících muzea, nebo o státě a jeho posluchačem je v knize jistý Atzbacher, který si o setkáních také vede záznamy. Tuhle postavu však dramatizace vypustila a o některé její repliky a vlastnosti obohatila zřízence Irrsiglera, jenž se díky tomu stal Regerovým důstojným spoluhráčem. Pařízek si poradil i s úskalím číslo dvě, kterým bylo obsazení Starých mistrů. Irrsigler v podání Mariana Rodena tak nejen pilně přejímá Regerovo vidění a hodnocení lidí a společnosti, ale jejich spřízněnost umocňuje díky volbě bratrského tandemu i fyzická podoba. A především: v Karlovi Rodenovi režisér našel ideálního představitele Regera. Karel Roden si pohrává s Bernhardovým textem jako s břitvou – bernhardovským ostřím sarkasmu a ironie seká nemilosrdně kolem sebe. Nešetří nikoho a nic, ale útočné tirády nepostrádají vtip a půvab. Občas je ve svém svatém hněvu až pateticky majestátní a jindy směšný a groteskní – třeba když proud jeho výmluvnosti nezastaví ani plná ústa vídeňského řízku. Za přívalem slov je ovšem cítit smutek, strach a běsy osamělé lidské duše. Lavice, na které v muzeu Reger vysedává, je pevný bod ve vesmíru, odkud popisuje okolní chaos. A odkud vede svůj soukromý zápas s uměním a o umění, se společností a státem. Boj, v němž nemůže zvítězit, a přece v něm vytrvá do posledního dechu.
|
|
Zdeněk A. Tichý, Time in červen 2004
|
|