i-divadlo
JAK NA BERNHARDA
|
|
Přípravy na inscenaci hry Thomase Bernharda s názvem U cíle právě vrcholí v Divadle Komedie. Bude se jednat o českou premiéru. Stěžejní roli Matky ztvární Daniela Kolářová. To možná leckoho překvapí, neboť žena je pro Bernhardovy texty netypickou hlavní postavou. Tradiční je ale dlouhý, těžký, až příšerný text bez interpunkce. "Doufáme v tuhý kořínek paní Kolářové", utahují si z herečky kolegové. Co na to Daniela Kolářová? "Opravdu je to velmi těžká role a ta postava je mi zcela nesympatická, ovšem role je to právě proto tak zajímavá. Možná v té hře nejde o nic více než o otevřený průhled do normálního, nešťastného světa, který jen zdánlivě nepředpokládá možnost zrůdného vztahu mezi matkou a dcerou." Arnošt Goldflam o práci na této inscenaci říká: "Jedná se vlastně o velký monolog hlavní figury, který je přerušován souhlasy, nebo nesouhlasy ostatních. Text je ironický, sarkastický a skoro i protivný - a to mi vyhovuje", uculuje se pan režisér. "Role Matky se buduje těžko, není taková, aby mohla být koncepčně předem připravená, všechno musí vzejít zevnitř postavy a z komunikace s ostatními figurami, já dělám jen režijní supervizi. Společně usilujeme o to, aby výsledek nepůsobil zcela jednoznačným dojmem. Hledali jsme ve hře všechno, její nelaskavost a vážné momenty, ale i ty zábavné, oni tam poměrně dost jsou ve formě bonmotů a průpovídek. Pochopitelně postava Matky je především monstrum a zdá se, že Bernhard tuhle obludu někde zažil. A právě skrze tuto postavu se autor nelichotivě a příkře vyjadřuje k mnoha věcem, sarkasmy obrací v cynismy, z nichž vstávají vlasy hrůzou, zkrátka je to typický Bernhard." Dramaturg inscenace David Jařab poukazuje na ambivalentnost a pnutí monologického textu: "Postavy ve hře jen tvoří, ale nekonají. Nicméně to napětí v textu je, postava vytváří jakýsi dialog sama se sebou, dialogy nacházíme uprostřed monologů!"
|
|
i-divadlo, 5. října 2004
|
|