Týdeník Rozhlas
KŘEHKÉ JSOU HRANICE LIDSTVÍ (TVAR VĚCÍ)
|
|
...
Hranice lidství ohledává - i když v mnohem rozmarnějším a lehčím tónu - také jednoaktovka Tvar věcí. U nás zatím neznámý, ve Spojených státech však už renomovaný dramatik a filmový tvůrce Neil LaBute (nar. 1961) v ní navazuje na problematiku, jíž se ve svých esejích zaobíral už Oscar Wilde, a souběžně s hranicemi lidství zkoumá i hranice mezi uměním a skutečností a mezi estetikou a etikou. Vtipně napsaný příběh má překvapivou pointu, a proto z něj lze prozradit snad jen to, že je moderní analogií Shawova Pygmalionu a že jeho protagonisty jsou dva páry amerických vysokoškoláků. Oproti Gabriele Míčové v roli jednoduché až naivní Jenny a Tomáši Petříkovi coby jejímu o něco protřelejšímu, leč neméně přímočarému partnerovi měli dva další interpreti to štěstí, že byli režisérem Petrem Tycem vybráni pro postavy podstatně plastičtější: Adam Jiřího Hány prochází strmým vývojem od zakomplexovaného a nejistého teenagera k sebejistému ztělesnění amerického snu o mládí a kráse a Evelyn Vandy Hybnerové je mnohostrannou a kdesi v hloubi nejspíš zraněnou bytostí, v níž se spojuje jemná intuice s bryskní racionalitou, bezprostřednost citu s chladnou odtažitostí a empatie se schopností bezohledně manipulovat bližními.
Obě inscenace rozhodně stojí za to vidět, a protože ta první vznikla ve spolupráci s ústeckým Činoherním studiem a za účasti jeho herců, je možné ji zhlédnout nejen v Praze, ale i v Ústí nad Labem.
|
|
Bronislav Pražan, Týdeník Rozhlas, 19. června 2003
|
|