Listy Prahy 1
HRY SOUČASNÉ NEJEN DATEM SVÉHO NAROZENÍ
|
|
Svou třetí sezonu začalo letos Pražské komorní divadlo v divadle Komedie., a kdo sleduje jeho vývoj, už má pravděpodobně jistou představu, jak a kam má namířeno. A nemá toho za sebou málo, vždyť jen v sezoně uplynulé uvedlo jedenáct premiér, v té letošní jich plánuje sedm.
„Za zásadní považuji postupný vznik ustáleného kolektivu spolupracovníků,“ vysvětluje Dušan D. Pařízek. Jistou „prvotní hereckou nezřetelnost“, která možná zájem diváků trochu odrazovala, už divadlo překonalo a dnes už jsou zřejmé některé jeho stálice, a jde o jména mnohdy zvučná – Karel Roden, Alois Švehlík, Karel Dobrý, Roman Zach a mnozí další. Také Daniela Kolářová, Vanda Hybnerová a Saša Rašilov patří k Pražskému komornímu divadlu, nejnověji se všichni tři setkali pod režisérským vedením Arnošta Goldflama ve hře Thomase Bernharda U cíle. Daniela Kolářová se statečně ujala náročné role Matky, kterou odehrála s velkým nasazením, přestože, jak se sama vyjádřila, tato postava nemá její sympatie. I když je hra v podstatě téměř monologem, má své napětí a spád, a to jistě mimo jiné díky dobré práci režiséra a herců. Inscenace vznikala za jejich tvůrčí spolupráce, neměla dopředu žádný pevný dramaturgický plán. „Je to typický Bernhard,“ charakterizuje hru Arnošt Goldflam, „sarkastický, ironický, protivný, málokdy laskavý... to mi velmi vyhovuje,“ dodává s úsměvem.
Současné divadlo, současná tematika
Dalším novým titulem je hra Klára S. od přední rakouské spisovatelky Elfriede Jelinekové. Dušan D. Pařízek vyjádřil politování nad tím, že česká veřejnost tuto osobnost světového formátu ještě nezná. Průkopnické rozhodnutí uvést hru E. Jelinekové v české premiéře se ukázalo jako správné, vždyť krátce po zveřejnění dramaturgického plánu divadla byla Jelineková oceněna Nobelovou cenou za literaturu. Klára S., jejíž premiéra proběhla v prosinci, bude v mnohém navazovat na Bernharda, svou nesmiřitelností a kontroverzností, a divadlo tak zůstane u her spíše zneklidňujících.
Inspiraci v klasických textech a tématech nachází Zdenek Plachý a Jiří Šimáček ve své původní dramatizaci na motivy Dickensova Olivera Twista i David Jařab a Petr Haas v mýtu o svatém Grálu, premiéra obou inscenací je plánována na jaro letošního roku. Jako jeden ze zásadních divadelních textů 20. století se inscenační tým Jan Nebeský – Kateřina Šavlíková rozhodl zrealizovat Víru, lásku a naději Ödöna von Horvátha. Ani u zbývajících tří titulů se Pražské komorní divadlo nevzdává požadavku české premiéry. Hru současného ameriského autora Neila LaButa s názvem Bash bude režírovat mladá Natália Deáková, která absolvovala DAMU úspěšnou režií Polaroidů Marka Ravenhilla. Současného německého dramatika Rolanda Schimmelpfenniga už čeští diváci znají z jeho hry Push-up, která sklízí ohlasy v podání divadla Na Zábradlí. Pražské komorní divadlo uvede závěrem sezony jeho Předtím/Potom. „Všechny zvolené texty splňují kritéria, která jsme si vytyčili,“ vysvětluje David Jařab. „Jsou ryze současné, vyjadřují se k současné situaci, budou uvedeny v české, někdy i světové premiéře.“
|
|
Leona Hornová, 7. ledna 2005 Listy Prahy 1
|
|