Literární noviny
OLIVER TWIST
|
|
Devatenácté století s sebou přineslo evoluční teorii, souboj romantismu s realismem, milovanou královnu Viktorii, víru v rozum a smyslové jednání a tak trochu na základě toho všeho i Olivera Twista. Fenomén malého chlapce na okraji společnosti, který nepřestává dojímat ani v dnešní době. Divadlo Komedie (Jungamnnova 1, Praha 1) uvedlo svou divadelní inscenaci na motivy románu, Roman Polanski v Praze dotočil svůj stejnojmenný film. Oliver Twist režiséra Zdenka Plachého a scénáristy Jiřího Šimáčka má podtitul „sociální bondage drama“. Realistická linie Dickensova příběhu je potlačena: mizí dobrodinci, ztracenci i znovunalezení příbuzní. Zůstává jen pár postav, příběh se zjednodušuje, drama pracuje víceméně jen s motivy: malý Oliver spolu s ostatními chlapci trpí hlady v sirotčinci pod nekompromisním dohledem paní Mannové a Doktora, od nich odchází k rakváři, k Faginovi, k panu Brownovi. Zápletkou je hraní karet s bankovkami, únos Olivera, vražda Nancy i kupčení se sukulenty. To vše doplněné – dle programu k inscenaci – „o řadu odvážných a užitečných sociálně ekonomických. Kriminologických, genetických, eugenických, antropologických a filozofických poznatků, stejně jako o vědecký optimismus 19. století“. Pokud hledáte věrný odlesk viktoriánské klasiky, sáhněte raději po románu. V inscenaci Zdenka Plachého sice najdete alespoň pár stejnojmenných postav, to ale neznamená, že jsou to ty známé, románové. Přesto se nechte unést jejich vědeckou mluvou a tváří v tvář křupkám rozsypaným po podlaze běžte po představení posedět do divadelní kavárny.
|
|
Anna Hejmová, Literární noviny, 28. února 2005
|
|