Právo
PŘIJĎTE DO DIVADLA PROŽÍT ARABSKOU NOC
|
|
Velký text Rolanda Schimmelpfenniga z Činoherního studia provokuje i v Praze
Krátce po uvedení v rodném Ústí na Labem uvedlo krásně po povodních obnovené Činoherní studio Arabskou noc Rolanda Schimmelpfenniga také v Praze, v Divadle Komedie, kde ji bude stejně jako další své tituly hrát pravidelně jako součást repertoáru, jehož páteří jsou inscenace Pražského komorního divadla.
„Víte, viděl jsem Arabskou noc, než jsem ji přeložil, i potom, asi v osmi německých divadlech. Hrála se ale už asi ve čtyřiceti! Jak silný je Schimmelpfennigův text, dokládá fakt, že na každé scéně vznikla velmi odlišná inscenace. Způsobů výkladu je asi nekonečné množství,“ řekl mi v rozhovoru tvůrce české verze hry Josef Balvín.
Na rozdíl od něho jsem viděl jenom zatím tři verze československé, německou jednu. Zatímco liberecká a ústecká inscenace jsou brilantní, bratislavská Martina Čičváka je bohužel negativním, nudným otiskem převažující chvály.
V Ústí nad Labem, a tedy i v Praze, Tomáš Svoboda umístil sny horké, opravdu arabské noci rovnou do osvěživého bazénu. V něm prožívají někteří nájemníci a návštěvníci pětipatrového činžáku osudové vary i zmary, lásky a nevěry, rozchody a pády.
Záleží velice na schopnosti umět přečíst zvláštní, zcizovací metodou, vnitřními monology a scénickými poznámkami prošpikovaný text. Svobodovi se to zdařilo a výsledkem je inscenace, jejíž účinnost ještě zvýšila výprava Jaroslava Bönische, ale i hudba Karla Albrechta. Obdiv si zaslouží také herecké výkony Ireny Kristekové v roli Františky Dehkeové a Jitka Prosperi jako Fatima Mansurová.
S dialogy a scénickými poznámkami si ale dobře pohrávají také Marek Matějka (domovník Hans Lomeier), Jan Bidlas (Kalil) a Matúš Bukovčan (Petr Karpati). Voda v bazénu jim není jen kulisou ztěžující pohyb na scéně. Je živlem utvrzujícím lidské pinožení, marné pachtění za naplněním snů, a třeba i úzkosti, že jsme uzavřeni v láhvi a zůstaneme přehlédnuti. Svobodova Arabská noc je obohacením ústeckého i pražského divadelního repertoáru. Kdo ji s hořkosměšnými hrdiny přežije, neutopí se v písku.
|
|
Jiří P. Kříž, Právo 17. května 2005
|
|