Hospodářské noviny
PŘEDTÍM/POTOM: KOLAPS VZTAHŮ V ASKETICKÉ REŽII
|
|
Až na samotný závěr sezóny načasovalo pražské Divadlo Komedie premiéru hry mladého německého dramatika Rolanda Schimmelpfenniga Předtím/Potom. Z jeho početného díla zatím na české scény pronikly hry Push Up 1-3 uváděná v Divadle Na zábradlí a Arabská noc, kterou mají na repertoáru liberecké Divadlo F. X. Šaldy a Činoherní studio Ústí nad Labem.
Předtím/Potom je jedním z kompozičně nejkomplikovanějších Schimmelpfennigových textů. V původní verzi zahrnuje na třicet postav, jejichž útržkovitě nahozené příběhy skládají mozaiku odcizené společnosti v globalizované střední Evropě. Do popředí autorova zájmu se dostávají různé varianty vztahů, převážně partnerských a sexuálních, situace "před" a "po" malých privátních otřesech.
Režisér Dušan Pařízek, známý jako specialista na německy psanou dramatiku, je pod nejnovější inscenací podepsán rovněž jako scénograf. Obě složky, režijní i scénografická, v Předtím/Potom organicky prorůstají, oběma je společná inklinace k minimalismu, oproštění se od všeho nadbytečného, objevování krásy ve strohosti hereckého projevu i v záměrné výtvarné chudobě.
Roztříštěný děj Předtím/Potom režisér situuje do abstraktně naznačeného prostředí hotelu s řadou oddělených pokojů. Ty ovšem na obnažené scéně symbolizují pouze dvě řady nakloněných plošin pokrytých parketami. Ostrá světla reflektorů vyřezávají střídavě ze tmy jednotlivce i páry, umístěné na některou z přidělených hracích desek, pozornost přeskakuje jakoby nahodile z postavy na postavu. Mluvené slovo volně přechází z první do třetí vyprávěcí osoby a na několika místech je proloženo fragmenty písní Lou Reeda.
Se Schimmelpfennigovým textem nakládá Pařízek velmi svobodně, původní počet postav redukuje na pouhých osm, nesouvisející osudy občas propojuje a dotváří. Úlomky běžných příběhů o rozpadu manželství, nevěře či hořkosti stárnutí jsou vzájemnou konfrontací povyšovány na obraz citové vykořeněnosti a existenciální prázdnoty.
Režisér si pro svůj asketický inscenační záměr zvolil silné herecké individuality naladěné na shodnou vlnovou délku. Ženu unavenou krachem manželství i tíhou stáří hraje Daniela Kolářová, nesourodý (už vzhledem ke komickému výškovému rozdílu) pár škorpících se milenců představují Gabriela Míčová a Roman Zach.
Vanda Hybnerová se zaskví ve skeči ordinérní zaměstnankyně kosmetického studia prahnoucí po práci u filmu, smutný milostný trojúhelník Ženy kolem třicítky, jejího milence a bývalého partnera rozehrávají Jana Krausová, Martin Finger a Martin Pechlát, postavu podivínského Lovce organismu - hotelového portýra hraje Filip Rajmont.
Režisér ovšem nakládá na bedra herců neobyčejně obtížný a svým způsobem nevděčný úkol. Jestliže v úvodních scénách dialogy nepostrádají vnější dramatičnost a jsou oživovány humorem, postupně nabývají vrchu stále tišší, intimnější a staticky pronášené monology směřované přímo do hlediště. Tehdy se zdá, jako by režisér přecenil nikoliv herce, nýbrž sílu Schimmelpfennigovy výpovědi. Obdobných konstatování o stavu společnosti zasažené kolapsem vztahů nabízí současná dramatika nespočet.
Roland Schimmelpfennig: Předtím/ Potom. Překlad: Petr Štedroň. Premiéra: 22. 6. 2005. Nejbližší reprízy: dnes a zítra.
|
|
Saša Hrbotický, Hospodářské noviny, 28. června 2005
|
|