Skip Navigation LinksÚvod > Napsali o nás > Kritiky > Prestižní divadelní scéna před novou sezónou, Komedie vyznává provokaci a experiment
Hospodářské noviny

PRESTIŽNÍ DIVADELNÍ SCÉNA PŘED NOVOU SEZÓNOU, KOMEDIE VYZNÁVÁ PROVOKACI A EXPERIMENT

 
Divadlo Komedie se v průběhu posledních tří sezón pod novým uměleckým vedením propracovalo mezi nejjasněji vyprofilované pražské scény. Jeho dramaturgie směřuje cíleně za vizí progresívního kulturního podniku, tvořivé dílny, která do našeho kontextu uvádí současné autory především z německy píší oblasti - Thomase Bernharda, George Taboriho, Wernera Schwaba či čerstvou držitelku Nobelovy ceny za literaturu Elfriede Jelinekovou. Umělecký šéf Komedie Dušan D. Pařízek se ovšem tomuto zjednodušenému vymezení brání a zdůrazňuje, že jeho scéna se zaměřuje na celý středoevropský region včetně domácích tvůrců, a to zásadně v novátorských inscenačních tvarech.
Příležitostné multimediální produkce v Komedii čerpají rovněž z minulosti - především z inspirativního odkazu meziválečné moderny a své místo v programu pravidelně nacházejí také koprodukční představení a večery hostujících uskupení, jako je Teatr Novogo Fronta nebo Činoherní studio Ústí nad Labem, které svým nekomerčním uměleckým postojem zapadají do hlavní dramaturgické linie.
Třebaže divadlo nemá v trvalém zaměstnaneckém úvazku žádné herce, rychle se zde zformoval stálý okruh silných hereckých osobností. Najdeme mezi nimi Danielu Kolářovou, Vandu Hybnerovou, Gabrielu Míčovou, Romana Zacha, Aloise Švehlíka, Karla Rodena, Martina Pechláta či Sašu Rašilova. Někteří z nich zde evidentně objevují to, co jim jejich domovské scény nemohou nabídnout - provokativní dramatické texty v experimentálních režijních konceptech.
Po úvodních těžkých bojích o přízeň publika si Komedie dokázala vybudovat i solidní divácké zázemí. Ačkoliv konzervativní divák se tomuto stánku obloukem vyhýbá, jen za loňskou sezónu sem našlo cestu okolo dvaceti devíti tisíc diváků, což lze vzhledem k výlučnému charakteru scény považovat za mimořádný úspěch.
Novinky uplynulé sezóny pokračovaly v linii zrcadlení dnešního světa prosáklého odcizením, krutostí a totálně zmaterializovanými lidskými vztahy. Jejich konkrétní scénické podoby se vesměs vyznačovaly neotřelými režijními postupy a působivou výtvarnou strohostí. Vedle rozpačitě přijímaného sociálního bondage dramatu Oliver Twist autorů Zdenka Plachého a Jiřího Šimáčka nebo přespříliš zašifrovaného Parsifala od Davida Jařaba se v Komedii zrodila série světových nebo alespoň českých premiér, jimž se sice dostalo kontroverzní odezvy, ale není možné jim upřít uměleckou nekompromisnost.
Platí to o hřbitovní mariánské romanci Lenky Lagronové Miriam v režii Jana Nebeského, o Kláře S. Elfriede Jelinekové v režii Davida Jařaba nebo o inscenaci hry Rolanda Schimmelpfenniga Předtím/Potom, pod níž je umělecký šéf Komedie podepsán nejen jako režisér, ale poprvé také jako scénograf. Největší pozornost si ovšem vydobyla Goldflamova jevištní verze náročného Bernhardova textu U cíle s vynikající Danou Kolářovou v ústřední roli Matky. Herečka byla za svůj výkon odměněna Cenou Alfréda Radoka.
Předčasné entrée do nadcházející sezóny 2005/2006 má Divadlo Komedie již za sebou. Poprvé v historii byl k účasti na elitním rakouském festivalu Salzburger Festspiele přizván český režisér. Stal se jím Dušan D. Pařízek, jenž pro tuto příležitost vytvořil vlastní adaptaci slavného románu Roberta Musila Zmatky chovance Törlesse s dějem zasazeným do staré habsburské kadetky v Hranicích na Moravě.
Představení vzniklo jako koprodukce Divadla Komedie a prestižní německé scény Deutsches Theater Berlin a vedle Jiřího Černého a Gabriely Míčové v něm vystupují mladí němečtí herci Alexander Khuon, Gabor Biedermann a Niklas Kohrt. Premiéra v Salzburgu se uskutečnila 15. srpna, Deutsches Theater Berlin zahájí sezónu 3. září právě touto inscenací na scéně Kammerspiele. Pražští diváci budou moci Zmatky chovance Törlesse zhlédnout v listopadu v rámci Pražského divadelního festivalu německého jazyka.
Vedle repríz titulů vzniklých v minulých letech připravuje Komedie hned v září dvě zajímavé události. Tou první je nový projekt neapolského rodáka, choreografa Paco Deciny, v němž vystoupí čeští, slovenští a francouzští tanečníci.
Druhým zářijovým počinem se stane premiéra "budoárového dramatu" Hořké slzy Petry von Kantové z dílny předčasně zemřelého německého autora Rainera Wernera Fassbindera.
Českým divákům je Fassbinder dobře známý jako jeden z největších filmových režisérů dvacátého století, tvůrce snímků Lili Marlen, Effie Briestová či Katzelmacher. S jeho dramatickým odkazem se však budou moci seznámit teprve nyní. V trpkém příběhu o milostném vztahu módní návrhářky a mladé dívky se v režii Davida Jařaba představí v hlavních rolích Vanda Hybnerová, Ivana Uhlířová a Daniela Kolářová.
Mezi dalšími plánovanými premiérami nové sezóny najdeme třeba Lunatika od Egona Luďka Tobiáše, Poddenní blues Petera Handkeho, Bash současného amerického dramatika Neila LaButa či další hru rakouské provokatérky Elfride Jelinekové s názvem Ein Sportstück tentokrát v režii Jána Šimka.
I z tohoto stručného výčtu je zřejmé, že Komedie hodlá pokračovat v započatém trendu tematicky i formálně provokujících představení, která nechtějí diváky hladit a konejšit, nýbrž burcovat a zneklidňovat.
 
Saša Hrbotický, Hospodářské noviny, 24. srpna 2005

 
 

Klub

Divadlo Komedie, Jungmannova 1, 110 00 Praha 1, Tel: +420 224 222 484-5, pokladna: +420 224 222 734 PO-PÁ 12:00-20:00, SO-NE dvě hodiny před představením