Skip Navigation LinksÚvod > Napsali o nás > Kritiky > Silné drama v Komedii, fraška u Švandů
Týdeník Rozhlas

SILNÉ DRAMA V KOMEDII, FRAŠKA U ŠVANDŮ

 
Představení hry Bash amerického autora Neila LaBute v Divadle Komedie navozuje představu, že jste na párty, byť poněkud pracovní. V kruhovém prostoru na jevišti (scéna Lukáš Kuchinka) si sice stejně jako herci můžete nabídnout občerstvení, ale jinak vše působí spíš věcně než příjemně. S rozpaky příznačnými pro každý začátek se společenské konverzace ujímají John a Sue. Jak jsou mladí, svěží a jak se mají rádi! Zvlášť ona – v podání Ivany Uhlířové – se sice taky trochu ostýchá, ale pro manžela má něžně obdivné pohledy a při jakémkoli zaváhání ho tu očima, tu gestem podpoří: jen ať nám poví, jak se do sebe zamilovali a vyrazili si na báječný výlet do města... A Michal Kern nám s její pomocí skutečně vypoví příběh mladíka, jenž ctí boží přikázání a v sobě má skrytého fašounka, který s nezastíraným uspokojením dokáže vyřídit toho, kdo se podle jeho uvážení božímu řádu a přirozenosti vymyká.
Už první příběh tedy napoví, že inscenace zkoumá momenty, kterými se v člověku uvolňuje vražedné zlo. LaBute nabízí bravurně napsané subtilní monologické příběhy, v nichž k násilí a krutosti dochází jakoby mimochodem, s lehkostí až bohorovnou. Postavy, které je vyprávějí, jsou přesvědčeny, že na své jednání měli nárok, činí totiž sebe sama měřítkem všeho. Své činy nám předkládají bez jakkoli zdůrazňované dramatičnosti a exprese – dokonce jako logickou očistnou oběť.
Inscenace LaButeho hry – jako před pár lety úspěšní Taboriho Kanibalové – vznikla ve spolupráci divadelníků z Komedie – Pražského komorního divadla a Činoherního studia v Ústí nad Labem. Režisérka Natálie Deáková, stejně jako herci, pracuje s nenápadnými detaily, jemným zvýrazněním a navracením obměn motivů, jejichž hlubší význam v celkové stavbě se odhaluje až postupně – jako třeba proměňující se obraz skvrnky krve. Ze své mateřské ústecké scény si do inscenace přivedla právě Uhlířovou a Kerna, pražskou část hereckého obsazení tvoří Vanda Hybnerová a Martin Finger. Jsou to herci, kteří už víckrát prokázali, že zdánlivě s minimem výrazových prostředků dokáží vytvořit silné drama. Finger nám představuje technokratického manažera v pasti obav ze ztráty zaměstnání a „slušné“ životní úrovně – božstva současnosti. Hybnerové Brenda byla v dětství zneužita a otěhotněla s obdivovaným profesorem...
Pohyb všech tří příběhů graduje od „náhodného“, ve skutečnosti ale podvědomě vyhledávaného násilí, přes krutost z frustrace až k cílevědomé pomstě. Herci úsporným, ale významově přesným projevem vytvářejí autentický pocit společenského kontaktu „hrdinů“ s diváky a působivě sugerují jejich bezostyšné přesvědčení, že divák jejich jednání chápe, že je s nimi na jedné lodi. I díky tomu je naléhavost inscenace, byť je založena „pouze“ na vyprávění, až nesnesitelně silná.

(...)
 
Vítězslava Šrámková, Týdeník Rozhlas, 10. dubna 2006

 
 

Klub

Divadlo Komedie, Jungmannova 1, 110 00 Praha 1, Tel: +420 224 222 484-5, pokladna: +420 224 222 734 PO-PÁ 12:00-20:00, SO-NE dvě hodiny před představením