Literární noviny
DVĚ NEPŘÍPADNOSTI A JEDEN KŮL V PLOTĚ
|
|
Poslední pravidlo má jednu výjimku tak jako loni i letos byla účast lucemburského souboru pro úroveň festivalu – diplomaticky řečeno – postradatelná. Theatre D´Esch (Luxemburg) přivezl v režii Franze Burgharda Schwabovu „radikální komedii“ Lidumor (Volksvernichtung oder Meine Leber ist sinnlos). Radikální komedie ve věru neradikálním, málem idylickém hereckém pojetí, jež jako hlavní tvůrčí metodu ukázalo převážně jen realistickou drobnokresbu, nemohla fungovat – snad až na některé světlé výjimky (Nora Kleniv a Fabienne Hollwege v rolích enormně nadržených puberťaček Kovačičových, své si uhrál i jejich bodře prasácký „odborářský“ otec v podání Jeana Paula Maese). Opět po dlouhé době jsem pociťoval při srovnání cosi jako hrdost na české divadlo a zalitoval, že nebyla součásti festivalu o několik tříd lepší a opravdu „radikální“ Pařízkova inscenace téhož textu, aktuálně hraná v témže Divadle Komedie. Srovnání výkonů excelentní Dany Kolářové (Paní Očistcová), Marie Málkové (Červomáti) a Karla Rodena (její syn Červ) by bylo i užitečné: názorně by se ukázalo, jak vyzrát na Schwaba, aby jevištně zůstal tím, kým je – básníkem jeviště, nikoli jeho realistickou či naturalistickou omalovánkou.
(...)
|
|
Vladimír Just, Literární noviny, 4. prosince 2006
|
|