Hamburger Abednblatt
ŠPIČKOVÁ UMĚLECKÁ ÚROVEŇ
|
|
Život je plný hran, intrik a propastí. Mezi třemi stěnami tvořenými čtverci z parketové podlahy stojí zády k nim, do kouta zahnaný Josef K. Z malé scény hamburského Schauspielhausu není při hostováni Pražského komorního divadla úniku. Nevinný je zatčen, neviditelný soudní dvůr povede „Proces!“ s bankovním úředníkem. Režisér Dušan D. Pařízek a jeho protagonista Martin Finger demonstrují ve své jevištní adaptaci Kafkova románu stejně tak hrozivě jak s okouzlující lehkostí, jak může vést jazyk do oprátky, jak se K. protahuje mezi slovy a pocity viny, jak se slovní pouta v dialozích s dozorci, trýzniteli a advokáty utahují, až nakonec jeho život zcela zaškrtí.
Režisér a jeho báječný hlavní představitel nechávají otevřené, zda jsou úsporná ale přesto výrazově silná gesta a choreograficky odměřené pohyby naprosto zkondensovaného jevištního dění skutečností anebo výplodem fantazie Josefa K. Jedná se o zhmotněný ideový, emocionální a existenciální plán? Nebo o reálné mučení - tedy o sarkastickou frašku na motivy diktatur a jejich praktik vymývání mozků? Upřímnost projevu a inscenační koncentrace na herce uniformované tmavými obleky dělají z Pařízkova Procesu vrchol festivalového programu. Po hostování Pražského komorního divadla smíme napjatě očekávat Pařízkovu inscenaci Kleistovy Hermannovy bitvy na scéně Schauspielhausu.
|
|
Klaus Witzeling, Hamburger Abendblatt, 8. září 2007
|
|