Hospodářské noviny
SPIKNUTÍ V DIVADLE KOMEDIE JAKO VIVISEKCE VLASTNÍ IDENTITY
|
|
Pražské Divadlo Komedie uvádí dramatizaci autobiografického románu Všeobecné spiknutí Egona Hostovského a tak vás zavede do sféry počínajícího šílenství. Nebo možná mezi spiklence připravené zmocnit se částí hrdinovy duše.
Co se vlastně stalo na oslavě narozenin spisovatele Jana Bareše? Je tento intelektuál, český emigrant, který se v New Yorku proslavil jako scenárista, duševně nemocným člověkem, nebo obětí manipulace?
Dušan Pařízek, autor scénáře, scénograf a režisér inscenace Spiknutí podle autobiografického románu Egona Hostovského postavil první část téměř tříhodinového představení,které mělo premiéru minulý týden v pražském Divadle Komedie, jako psychologickou detektivku.
Ze začátku to vypadá jako tuctový večírek. Designový interiér, usmívající se společnost. Bareš (Martin Finger) se ale chová podivně: uráží gratulanty, je neklidný, zmatený. Servilní, shovívavé reakce hostů ho stále více a více dráždí.
V jednom z nich pozná bývalého spolužáka a zle ho obviní, že je komunistickým agentem a že ho ve škole týral. Společnost se v rozpacích rozchází.
Vivisekce úzkosti
Bareš zůstává sám s atraktivní ženou, která ho svádí. Rozpozná v ní dávno spřízněnou duši a v téměř komickém oblouznění se s ní vyspí. Co vypadalo jako výstřední chování se postupně začíná ukazovat jako počínající šílenství. Ale čí? Kdo je vlastně kdo? Bareš je konfrontován se skutečností, která je jiná než ta, již si pamatuje on.
Začíná jeho pátrání po vlastní identitě, pokus o rozlišení světa zdánlivého a skutečného, jenž je mu navíc okolím popisován rozporuplnými fakty.
Fingerova Bareše můžeme sledovat jako vivisekci úzkostí a nejistoty přetavených do okázalého sebepřeceňování i agresivity, jako úpornou snahu porozumět sám sobě.
Jinak minimalistická režie podtrhuje Barešův vrcholící zmatek bolavými záblesky světla a iritujícími zvuky. V tu chvíli se celá scéna stává obrazem jeho paniky z pocitu přetržené duševní kontinuity. Jeho majetnicky pečovatelská přítelkyně Milada (Gabriela Míčová), kamarád Haken (Roman Zach) nebo podivní manželé Stevensovi (Martin Pechlát a Dana Poláková) se proměňují v nebezpečné spiklence připravené zmocnit se části jeho samého.
Koláže monologů
V druhé půlce inscenace se tento zvláštní, groteskní obraz newyorské společnosti promění v Barešovo introspektivní zkoumání sebe sama doprovázené výpověďmi jeho narozeninových hostů.
Pařízkův převod rozsáhlého románu Egona Hostovského Všeobecné spiknutí do formátu divadelní inscenace je především třeba ocenit jako jedinečnou a důležitou dramaturgickou volbu, inspirativní podnět k četbě.
|
|
Marie Reslová, Hospodářské noviny, 18. prosince 2008
|
|