OTEVŘENÝ DOPIS PRIMÁTORU PAVLU BÉMOVI A RADNÍMU PRO KULTURU HMP MILANU RICHTEROVI
|
|
V Praze dne 10.12.2009
Vážený pane primátore Pavle Béme, vážený radní pro kulturu HMP Milane Richtere,
obracím se na Vás ohledně stále diskutované a nyní poněkud vyostřené situace kolem udílení grantů v oblasti kultury HMP. I přes několik zásadních a pozitivních změn, které se v grantové politice HMP za poslední léta udály, se zdá, že systém podpory za vývojem současné kultury stále značně pokulhává. Rok co rok se ve velké nejistotě a nad propastí krachu nachází jiná instituce. Pokud se budu držet pouze oblasti divadla, v roce 2007 se v nelehké situaci nacházel pražský Činoherní klub, vloni Divadlo Archa, letos jde o Divadlo Komedie.
I když odpovídáte na stížnosti argumentem, že takový grant není nárokovou finanční dotací, což je samozřejmě pravda, dovolte několik připomínek.
Na příkladu letošní situace, ve které se ocitá Divadlo Komedie, se dá lehce ukázat, v čem je systém nedokonalý. Vedení divadla zatím stále (v prosinci 2009) neví, zda bude Magistrátem HMP v letech 2010 – 2013 podporován či nikoliv. Právě tato, dle mého názoru, z profesionálního hlediska nepřijatelná situace, dovedla ředitele DK Dušana D. Pařízka, aby derniéroval všechny své inscenace. A nejen to. Pařízek rovněž nemůže nadále jednat jako budoucí ředitel divadla. Kromě toho, že nemůže svým zaměstnancům garantovat prodloužení smlouvy, nemůže ani podepisovat případné smlouvy, které by v budoucnu umožnily divadlu spolupracovat se zahraničními partnery. Pro upřesnění, zatím DK přišlo o koprodukční projekt Dobrý voják Švejk připravovaný ve spolupráci s vídeňským Schauspielhausem. Dále uvedu jako citaci slova Dušana D. Pařízka v rozhovoru pro Lidové noviny ze dne 2.12.2009:
„...a čekají nás další ztráty. Další v řadě je zajímavý projekt mladé německé režisérky afghánského původu Julie Afifi. Oslovila mě, jestli bychom nechtěli společně scénicky realizovat dílo W. G. Sebalda Austerlitz jako postdramatickou instalaci. Celá Komedie by se během příštího Pražského divadelního festivalu německého jazyka měla proměnit ve výstavní síň a diváci by si sami mohli projít cestu hlavního hrdiny Austerlitze, který v Praze pátrá po své minulosti. Spolková kulturní nadace Kulturstiftung des Bundes přislíbila na realizaci tohoto projektu 150 tisíc eur. O ty peníze ale na 99 procent přijdeme, nemohu podepsat smlouvu. Snad nesejde alespoň z připravovaných zájezdů do zahraničí. Dostáváme se do pozice nespolehlivých poloamatérů, jejichž postavení v Praze je vratké.“
Pokud by Pařízek věděl výsledek grantového řízení s dostatečným předstihem, mohl by zřejmě na danou situaci patřičně reagovat. Nyní mu nezbývá nic jiného, než počítat s ukončením činnosti a tudíž připravit divadlo na jeho případné uzavření.
Troufám si jednoznačně tvrdit, že by HMP nemělo dovolit, aby se rok co rok někdo do takto patové situace dostal. Opakuji, i když grant není nároková dotace, jistě by do budoucna bylo dobré uvážit, která divadla (a nejen divadla) jsou pro Prahu důležitá a proto stojí za to, je podporovat. V případě Divadla Komedie, ověnčeného řadou cen a uznání také ze zahraničí (např. Cena Alfréda Radoka, divadlo roku 2007), je jeho místo mezi významnými kulturními institucemi zřejmé. Jeho působení daleko přesahuje „pouze“ estetickou či zábavnou funkci. Divadlo Komedie má jako jediné české divadlo pevně propracovanou dramaturgii, která se zabývá středoevropským prostorem a vede své diváky k přemýšlení nad společenskými a historickými událostmi, které se nás Čechů bezprostředně týkají.
Za dobu své existence si DK utvořilo pevnou a stabilní diváckou obec. Na sociální síti www.facebook.com vznikla skupina „Žádám zachování Divadla Komedie“ podporující tuto pražskou scénu. V den, kdy Vám píši tento dopis, má zmíněná stránka kolem 5000 členů a každý den přibývají další.
Otevřeným dopisem Vás žádám, abyste celou situaci kolem grantové politiky HMP pečlivě zvážili a snažili se s ní nakládat s dostatečným citem a uvědoměním, které se kultuře ze strany politiků stále nedostává v odpovídající míře. V případě Divadla Komedie by snad stálo za úvahu dorovnat výši požadovaného příspěvku pro léta 2010 – 2013 (v roce 2010 jde o 17,5 mil. Kč). Ta totiž představuje dle dostupných informací naprosto seriózně vyčíslenou minimální podporu plánovaného rozvoje činnosti divadla a umožňuje mimo jiné návštěvníkům vidět představení za velmi přijatelné vstupné, které se v DK pohybuje v rozmezí 60 – 320 Kč! Vycházím i z postoje pana primátora Pavla Béma, který v minulém roce uvolnil z rozpočtu dalších více než 14 mil. Kč. Ty pak byly rozděleny mezi osm příjemců víceletých kulturních grantů (například Divadlo Archa, Semafor, Divadlo Bez zábradlí...).
Předem děkuji za Váš čas a za pozornost tomuto dopisu,
s pozdravem,
BcA. Zuzana Filípková
Mánesova 14, Praha 2
zuzana.filipkova@post.cz
|
|
|
|