Reflex
VÝBĚR HRY V DIVADLE KOMEDIE VYVOLÁVÁ ZÁJEM, ZVĚDAVOST I ZÁVRATĚ
|
|
Jaký asi bude svět za padesát let, ptá se dr. Paul Joseph Goebbels, jinak dvoumetrový světlovlasý herec Martin Pechlát, na začátku představení režiséra Dušana Pařízka Goebbels / Baarová a zcela vyprodané hlediště (psáno z reprízy 6. října) ani nedutá.
Inscenace složená ze dvou na sebe navazujících monologů měla premiéru 4. září. Mimochodem pár měsíců poté, co se v Brně na neonacistické demonstraci objevil "kamarád" z Německa. Vyzáblý mladík s napodobeninou hákového kříže na černém oblečení, řvoucí výrazy "Islam, Israel und sionistische kontroliert USA, Reich und Festung Europa". "Malej Goebbels," hodnotili mladíka podle zpráv v médiích čeští neonáckové.
Není divu, že se v pondělí 26. října bude v Komedii konat - pro velký zájem lidí o dané téma - diskuse s režisérem Dušanem D. Pařízkem. Účast přislíbil i německý autor divadelního textu Goebbels. Samomluva Oliver Reese, český autor nové knihy Lída Baarová a Joseph Goebbels Stanislav Motl a tvůrci kampaně NEOnácek: Chcete ho? z nadace Člověk v tísni.
Pozornost, již k sobě Komedie přitáhla a která jasně přerůstá horizont divadla, není vyvolána náhodným bulvárním pokusem předvést na jevišti lásku německého nacistického pohlavára a přenádherné české herečky. Vlna širšího zájmu o Divadlo Komedie je logická a došlo k ní zaslouženě. Hry, jež se zde hrají, jsou totiž už několik let jasně zacílené na střední Evropu, její kontext, její autory, její problémy. Loňskou Českou sezónu tak střídá letošní sezóna Německá: a inscenace Goebbels / Baarová jako by byla ideální spojkou těchto dvou. Vždyť popisuje jeden z nejslavnějších "středoevropských" vztahů. Dotkl se až mezinárodní úrovně, samotného vůdce.
Inscenace je záměrně složena ze dvou částí, tak, aby vyzdvihla a oprášila "českou stopu" příběhu. Část Goebbels vytvořil německý dramatik a režisér Oliver Reese výše zmíněnou hrou Goebbels. Samomluva, kterou v roce 2005 inscenoval v Deutsches Theater Berlin. Druhou část s názvem Baarová, logicky dramaticky slabší, napsal volně na motivy knihy Josefa Škvoreckého Útěky režisér Dušan Pařízek.
Dívám se po napjatých tvářích ve vyprodaném sále a říkám si, že ještě nejsme - na rozdíl od Německa - schopni reflektovat vlastní minulost bez emocí. Nejsme zvyklí, nemáme trénink; starý pán v první řadě si utírá uplakané oči. Tahle katarze je zásadní. Vždyť několikrát za život si jistě musel klást otázku, kým je a ke komu se přidá: minimálně po válce, pak znovu za normalizace a i teď. Kapitulovat s tím, že taková je holt doba? Nebo se vzepřít? Ujasnit si hodnoty, nenechat se opít rohlíkem a říct svůj názor? Nebo to prostě nějak "přečkat"?
Letošní sezóna v Komedii, s podtitulem Staří hrdinové, nové světy - noví hrdinové, staré světy, se chce věnovat právě zlomovým historickým okamžikům dvacátého století, které byly tak náročné pro psychiku obyvatel středoevropského prostoru. Chystá se v ní například hra Hosté, v níž současný německý autor Oliver Bukowski zachycuje první generace podnikatelů na divokém kapitalistickém východě.
"Falšování dějin" je zase zásadním motivem románu Thomase Brussiga Hrdinové jako my. Očekávaným vrcholem sezóny bude Švejk ve spolupráci Divadla Komedie a přední rakouské scény Schauspielhaus Wien. Premiéra je 12. prosince 2009 na scéně vídeňského Schauspielhausu. "Německou sezónu" pak uzavře hvězdný titul německého expresionismu, Lulu Franka Wedekinda.
Divadelní kritici našli na premiéře Goebbels / Baarová pár much, většinou daných poměrně tristní finanční situací divadla, jemuž na konci roku 2009 končí čtyřletý grant a ještě není jasné, zda dostane další. Díky výběru textu, režijnímu pojetí i hereckým výkonům se však jedná o precedentní inscenaci, která jasně klade právě ty otázky, na něž neumíme jasně odpovědět.
|
|
Veronika Bednářová, Reflex, 15. října 2009
|
|