Xantypa
UKŘIŽOVANÁ
|
|
Zdeněk Plach, Jiří Šimáček
Režie a hudba: Zdeněk Plachý * Pražské komorní divadlo v Divadle komedie
Experimenty Zdeňka Plachého, Jiřího Šimáčka a brněnského sdružení Střežený Parnass mají příznivce i odpůrce. V Pražském komorním divadle realizovali „scénický remake“ podle unikátního čs. filmu ruského režiséra Borise Orlického z roku 1921 UKŘIŽOVANÁ na motivy povídky Jakuba Arbesa. Jedinečný tvar. Kombinace na horizont promítaného filmu, hudební, činoherní a baletní akce na scéně se stala koláží nebývalé síly. Fatální Kristovo podobenství v konkrétním příběhu jednoho židovského pogromu z 60. let 19. století získalo v PKD zejména časovým posunem do epochy vzedmutého nacismu se vší ideologickou nabubřelostí tvorby rasově nadřazeného nadčlověka rozpínajícího se nad bezcennými otroky židovského (ale i slovanského) původu. Zdeněk Plachý prokázal (mj. v operní féerií ÁRIE K NEZAPLACENÍ v Národním divadle), že je invenčním režisérem a konvence překračujícím skladatelem. Také v UKŘIŽOVANÉ podporuje emotivní sílu celku jeho muzika v rozpětí od chrámové velebnosti až po tvrdě rockové motivy, jež se valí, tíží i po vznášejí. Za vrchol inscenace považuji sadistický sebeukájecí monolog nacistického důstojníka (Karel Dobrý) o nelidských útrapách umírání ukřižovaných ve starém Římě. Vědecko-anatomický rozbor je dlouhou citací z knihy KAUZA KRIS TUS a nabývá v inscenačním celku obludného rozměru. V Praze se narodil mimořádný experimentální tvůrčí čin!
|
|
Xantypa, říjen 2003
|
|