Metro
DUŠAN PAŘÍZEK: CHCEME SKONČIT
|
|
Za stávajících finančních podmínek nechce ředitel Divadla Komedie v činnosti pokračovat. Divadlo Komedie letos opět získalo cenu Alfréda Radoka pro nejlepší divadlo loňského roku. Přesto se tato scéna už řadu let potýká s existenčními problémy kvůli financím.
Na konci minulého roku jste řekl, že pokud vaše divadlo nezíská požadovanou částku, ohrozí to jeho chod a budete uvažovat i o ukončení činnosti. V jaké situaci se nacházíte nyní?
Výše grantu, který nám byl magistrátem na roky 2010 až 2013 přisouzen, neumožní rozvoj činnosti Divadla Komedie. Za stávajících podmínek nemá smysl za každou cenu provoz tohoto divadla prodlužovat. Nám nejde o „vydělávání peněz“, jde o víc. Proto jsme nového radního pro kulturu Ondřeje Pechu požádali, aby zvážil, za jakých podmínek bychom mohli ukončit naše působení v Divadle Komedie dřív než k 31. 12. 2013. Bude-li v ideálním případě konec naplánován k 31. 7. 2012, přivítal bych, kdyby nejpozději do června 2011 proběhlo výběrové řízení, které by stanovilo nového provozovatele. Nový tým by věděl s dostatečným předstihem, za jakých finančních podmínek bude divadlo provozovat. Radní slíbil, že se nad tím zamyslí.
Nového výběrového řízení byste se zúčastnili?
Muselo by se počítat s vyšším příspěvkem. Doufám, že se vyjadřuji dost jasně: nechceme a nebudeme se o své místo v Komedii rvát za každou cenu. Skončíme-li zde, neznamená to pro nikoho z nás finanční nejistotu. Spíš naopak, nejistotou je situace, ve které se nacházíme nyní.
Jaké byly hlavní argumenty magistrátu, proč vám přidělil na rok 2010 jen 14,5 milionu?
Někteří jeho představitelé mluvili o finanční krizi, o tom, že jsme jediné divadlo, jehož rozpočet byl navýšen, že umělci musejí být hladoví. Zabývat se tímto druhem „argumentů“ je ztráta času. Zajímavý je výrok člena grantové komise, že finanční příspěvek umožňující provoz Divadla Komedie je už řadu let naprosto nedostačující. Rozdíl proti dotacím ostatních, svým provozem srovnatelných scén je ovšem prý tak velký, že ho komise při rozdělování prostředků nemohla zcela kompenzovat.
Jak byste reagoval na argument, že když si divadlo na sebe neumí vydělat, nemělo by existovat?
To je debata, kterou vedou podnikatelé. Cílem veřejnoprávní instituce není tvorba zisku, nýbrž tvorba pro tuto společnost relevantních uměleckých a kulturních hodnot. Aby toho byla taková instituce schopna, investuje veškerý zisk ze své činnosti opětovně do tvorby.
V pátek měla u vás premiéru hra Černé panny. Hra prezentuje střet evropské a muslimské kultury. V zásadě se nejedná o nové téma, čím vás natolik zaujalo, že jste si ho vybral?
Společenský diskurs se doposud u nás tomuhle tématu vyhýbal. Donedávna ještě například nikdo netušil, že ve Švýcarsku budou zakazovat minarety a že Muammar Kaddáfí kvůli tomu vyzve muslimy ke „svaté válce“.
Máte pravdu. Čím vás tedy zaujala?
Prezentuje autentické výpovědi, nefalšovanou realitu. Základem textu Černých panen jsou rozhovory s padesáti muslimkami z Německa. Autoři pak z řady těchto životních příběhů vybrali nejzajímavější „materiál“. Výsledný text vyvrací nejednu představu o islámu a o utlačovaných ženách, které se v posledních letech staly jakýmsi zdánlivým symbolem barbarské zaostalosti vyznavačů tohoto světového náboženství.
Přesto, nepřiléváte trochu olej do ohně?
Domnívám se, že nikoli. Chcete se něco dozvědět o islámu, ke kterému se dnes hlásí 1,3 miliardy věřících? Chcete se něco dozvědět o muslimech žijících ve střední Evropě? Chcete přehodnotit některé své předsudky, překonat strach z neznáma a usilovat o dialog? Přijďte se k nám podívat na Černé panny.
S jakým pocitem chcete, aby diváci odcházeli?
Stačilo by mi, kdyby si kladli otázku, jestli z toho mála, co o islámu víme, můžeme vyvozovat nějaké závěry. A zda není třeba náš postoj k lidem vyznávajícím toto náboženství přehodnotit.
Četl jste i korán?
Ano.
A jak se vám četl?
Dobře. Oproti některým evangeliím je to mírumilovná a otevřená literatura.
|
|
Ondřej Nekola, Metro, 15. března 2010
|
|