Právo
PODNIKATELÉ SE TOPÍ V DLUZÍCH NEBO V ALKOHOLU
|
|
Zárodky zázračné proměny socialismu v kapitalismus na cestě k téměř definitivní blbé náladě řeší v Hostech Oliver Bukowski. Berlíňan z lužickosrbské Chotěbuzi, tedy z našeho „dederonského“ koutu Německa, a s ním režisér Thomas Zielinski s dramaturgem Kai Ferstersenem v pražském Divadle Komedie.
Vyhmátli znamenitě spolu s takřka celým hereckým týmem pražského komorního divadla naivitu a krach prvotní poctivější části osamostatňujících se lidiček na cestě od privatizace k podnikání. Na venkově, v trojúhelníku mezi upadajícím hotelem, zadluženou biofarmou a málo fungujícím kostelem v zemi bez víry.
Podnikatelské panoptikum
Klopotné je pinožení obyvatel v zajetí dobrých úmyslů, ale válcovaných mrštnějšími řetězci budoucích cechovních mafií, neohlížejících se na jejich dobré úmysly, presujících je až k neslavným koncům, nazývaným vznešeně konkurenčním bojem.
V Hostech autor nedopovídá, že podnikatelskou naivitu v Sasku nebo v Prusku trestají stejně jako u nás čipernější a na start do světa trhu připravenější bratrstva z totalitních partajních aparátů a jejich represivních složek, tedy ze Staci (u nás StB). Jenom líčí tragicky ničivé důsledky sametově idealistických, utopických nedůsledností.
Představitel církve Lutz Mirsch řečený Lulan (Jiří Černý), někdejší hipízák, se z nevyslovitelného bolu uchlastává a končí, jak už alkoholici často končívají. Tlak deziluzí nevydrží ani Kathrin (Gabriela Míčová), zatímco její muž Erich (Martin Pechlát) se spokojí s živořením a proměnou v slabošsky submisivní trosku.
Před bankrotem se ocitají biozemědělec Ruda Treitschke (Roman Zach) a poctivý řezník Wilhelm Hagedorn (Stanislav Majer), vyrábějící buřty a salámy ještě bláhově z masa. Nepomůže jim ani zalíbení v sobě. Absurditu platných fit-trendů zastupuje paní Stoklosová (Dana Poláková), demonstrativně opouštějící městský život.
Pánbů s námi
Galerii týpků v úpadku doplňuje „sexuálně nepříliš háklivá „ Jutta (vom) Schwanhof (Monika Krejčí) a její fantazírující dcera Edith (jako vždy skvělá Ivana Uhlířová), duševně narušená po zápalu mozkových blan.
Příštím člověkem je jenom Host (Martin Finger), kterému v dravé pasivitě patří budoucnost. Že nevíte, co to dravá pasivita je? Stačí se rozhlédnout po českých luzích. Všude oddaní zvedači rukou prohlasovávající se vzhůru. Od autorství angažovaných politických písní kvapil jeden z nich až k úplatkům na radnici v Žabinách...
|
|
Jiří P. Kříž, Právo, 9. března 2010
|
|