Topzine.cz
PODZEMKOU DO VÍRU DUŠE SE SVEZE CELÁ SPOLEČNOST. V KOMEDII ÚTOČÍ NEPŘÍTEL LIDU.
|
|
(...) První část představení teče v monologickém duchu s obdivem pro jejího představitele, Martina Fingera. Jeho slovní kulomet s vydatnými náboji té nejtěžší kvality míří přímo do publika. (...) Finger exceluje nejen objemnou pamětí slovního proudu, ale rovněž sugestivností pohledu a pomalu gradujícího vybuchujícího hněvu, který oběť rozloží. Ani scéna však nezůstává pozadu svým zkoseným podiem šikmo do hlediště z levé strany. Drzého zoufalce nejprve spatříte vykukovat v okně, než se odváží dolů a dokonce se vklíní mezi diváky v prvních řadách. Postupně to rozbalí na celé konstrukci vagonu metra.
(...) Poté, co nevěřícně nasloucháte smršti osočujících emotivních výlevů, které vám brnkají o uši, Finger všechny spolucestující vyhodí a zůstane sám. Terče neviditelných pomyslných osob v metru ve vteřině zmizely. Přistoupí Boleslav Polívka. Pánové se nyní mohou s gustem trefovat do sebe navzájem.
(...) Polívka souputníka nešetří a nastavuje mu zrcadlo velmi pohotovými odpověďmi. Ovšem, používá úplně jinou taktiku. Snaží se působit mile a s laskavou tváří protivníka odzbrojuje účinnými glosami. Ten si ani nevšimne, že se najednou ocitl na druhém pólu svého frustrovaného hněvu, kterým mířil proti všem. V roli vyděšeného beránka.
(...) Mistrovství obou herců přesahuje naši prvotní představu (...). Dynamika vynikajících lingvistických hříček s filosofickým přesahem bubnuje do ušních bubínků v eufonickém rytmu. Málokterý autor si může dovolit svůj text věnovat jednomu či dvěma hercům. Protože mizerně napsaný kus se hned pozná. O to větší ovace si zaslouží, když se mu podaří balancovat s pozorností diváků až do samotného závěru představení.
(...) Dramaturgicky zdařilé vystoupení, unikátní herectví a vypointovaný humor, místy až příliš brutální nebo pro někoho nevkusný a odzbrojující. V první chvíli budete mít možná chuť utéct před drsnou melancholií, ale zvědavost vás zastaví už po pár minutách, a když překonáte svůj strach z potrhlých urážek, na konci nebudete chtít odejít.
Současná témata, která trápí mnoho přemýšlejících tvorů na této planetě, vyvolávají spoustu otázek. Peter Handke patří mezi špičkové, ale také skandální autory. V programu Komedie se nejedná pouze o tento titul, jenž zpracovává aktuální dění ve společnosti. Ostatní také stojí za vidění. Jediné divadlo, které vdechuje až skoro berlínskou atmosféru alternativních skvostů náročnějšímu publiku, se uzavře na konci příští divadelní sezony. Absurdní.
|
|
Iveta Svobodová, Topzine.cz, 13. červenec 2011
|
|