Hospodářské noviny
OCEŇOVANÉ DIVADLO KOMEDIE KONČÍ, PRAŽSKÝ MAGISTRÁT HO NECHAL FINANČNĚ VYKRVÁCET
|
|
Pražské Divadlo Komedie je výjimečné nejen co se týče propojení se středoevropským prostředím, ale také množstvím divadelních cen a uznání mezi kritiky. Nyní ale divadlo končí po dlouhých bojích s pražským magistrátem, který nebyl schopen zajistit požadovanou částku, nutnou k přežití.
Divadlo Komedie udělalo v Čechách nevídaný krok: oznámilo, že s koncem této sezony přestává čerpat čtyřletý grant a končí svou činnost.
Rozhodnutí formulovalo stejně jasně a neúhybně jako svou dramaturgii, navracející české myšlení do středoevropského prostoru, a inscenační styl, odměňovaný prestižními divadelními cenami.
"Zásluhy" o to, že z mapy pražské kultury zmizí tento jedinečný soubor, si může připsat magistrát, do jehož kompetence fungování Divadla Komedie spadá.
Ve prospěch scény, jejíž význam bezpochyby přesahuje hranice Česka, se neangažovalo ani ministerstvo kultury.
"Přijaté grantové prostředky neodpovídají našemu projektu. Když úředníci říkají, dělejte toho tedy méně, znamená to: dělejte to hůř. A to je pro nás nepřijatelné," zdůvodňuje svůj nekompromisní postoj umělecký šéf Komedie Dušan Pařízek.
Dost s ušmudlanými kompromisy
Do čtyřletého grantového období vstupovalo Divadlo Komedie před dvěma lety s projektem, který v českých poměrech nemá obdoby. Zahrnoval společnou práci s divadelní elitou z německy mluvících zemí, zajištěné spolufinancování ze zahraničí a o míle přibližoval české divadlo evropské divadelní kultuře.
Rozpočet byl ve srovnání s tím, co se za něj Praze nabízelo a co se běžně vynakládá na srovnatelné velké pražské scény, směšně nízký. Ani výjimečnost projektu, ani opakovaná "radokovská" ocenění za inscenace, herecké výkony či tituly "divadlo roku", ani pravidelná hostování v zahraničí grantové komisi nestačily. V průměru každoročně požadovaných zhruba osmnáct milionů snížila o důležité tři miliony.
Pařízek se s tím nesmířil a svou neústupnou argumentací se dožadoval řešení. Marně. Získal sice sympatie a podporu odborné veřejnosti, ale u příslušných úředníků také pověst nenapravitelného potížisty. Po roce a půl, alibisticky a s fatálním zpožděním před prázdninami magistrát, který vydává stovku milionů ročně na často velmi "nekulturní" projekty v rámci takzvaného partnerství, navýšil dotaci o pouhý milion a dvě stě tisíc, navíc v situaci, kdy už bylo v podstatě rozhodnuto.
Svou zkušenost z působení v Divadle Komedie a spolupráce s magistrátem pojmenovává Pařízek po svém zvyku úzkostlivě korektně, ale "nepříjemně" přesně: "Naše divadlo mělo navenek vytvářet dojem kontinuity, předstírat, že zde působí soubor. Ale ve skutečnosti jsme se stali notorickým žadatelem a narušitelem řádu." Upozorňuje nejen na problematické financování a nedůsledná pravidla, ale varuje i před spuštěním nedomyšlené transformace divadel.
Dušan Pařízek i David Jařab, kteří společně vedli soubor Komedie, zdůrazňují, že opouštějí divadlo bez hořkosti, situaci se snaží vidět pozitivně jako přirozenou změnu a příležitost pro nový soubor, který v uvolněném prostoru bude působit. V tomto směru jdou pražským divadelníkům, kteří se léta a často za cenu ušmudlaných kompromisů drží svých židlí, určitě příkladem.
Poslední pirueta se nekoná
Na poslední sezonu divadlo chystá nejen zajímavé premiéry, například hostování mladého německého režiséra Alexandra Riemenschneidera s dramatizací románu Agnes nebo odloženou premiéru slavné Handkeho hry Hodina, ve které jsme o sobě nevěděli v režii Dušana Pařízka.
Komedie také uskuteční řadu zahraničních zájezdů "na rozloučenou". A myslí i na prostor pro budoucího provozovatele a spolupráci s ním. "Bohužel program, který měl být vyvrcholením našeho desetiletého úsilí, jsme nemohli naplnit, nedochází k poslední piruetě, která by Prahu ještě zásadněji zviditelnila v divadelní Evropě," řekl Pařízek.
Magistrát na Pařízkovo naléhání vypsal výběrové řízení na nového provozovatele Divadla Komedie relativně včas, ale velmi zmateně, nekonkrétně a nekoncepčně. Alibisticky neformuloval zadání, jaké divadlo by v prostoru rád viděl, neurčil výšku dotace. Ve výběrové komisi převažují politici a úředníci.
|
|
Marie Reslová, Hospodářské noviny, 14. září 2011
|
|