Süddeutsche Zeitung
ODPAD, MĚSTO, SMRT V RÁMCI FESTIVALU POSTPARADISE FASSBINDER NOW
|
|
Dušan D. Pařízek je režisérem a scénografem, který pomocí minimalistických výrazových prostředků umí přesně docílit jasného scénického výkladu a silné výpovědi.
Úvodní obraz inscenace ODPAD, MĚSTO, SMRT je na jeho poměry téměř opulentní: žena, která později hraje ústřední postavu prostitutky Romi, se během svého monologu opájí smrtí – zavěšena v artistní pozici nad hlavami diváků sedících v bývalé jízdárně a nyní moderně upraveném divadelním prostoru Bavorské státní činohry. Poté se obrýlené postavy zvedají od svých stolků a vstupují na prázdnou scénu, aby zde jedna po druhé obhajovaly sebe a své motivy. Nuznost jejich životem scvrklých duší je nevzrušeně vynášena na světlo. I rozporuplná postava Bohatého Žida je u Pařízka člověkem, kterého už ani moc, již nad druhými získává prostřednictvím peněz, nedokáže rozohnit. A je si dobře vědom toho, jak moc město potřebuje právě chladnokrevného obchodníka. Jeho „A navíc jsem Žid...“ je jen odměřenou poznámkou za textem, který zpečeťuje obchod mezi účelovým racionalismem, vírou v pokrok a ochladnutím všech emocí.
|
|
Sabine Leucht, Süddeutsche Zeitung, Mnichov, 19. března 2012
|
|