Skip Navigation Links
Suite101.de

BALLHAUS OST BERLIN: ODPAD, MĚSTO, SMRT

 
Český režisér Dušan D. Pařízek zinscenoval Fassbinderovo skandální drama. Hostování Pražského komorního divadla v Berlíně.

Pasák Franz je rozhořčený na svou podřízenou Romi. Patrně se, křehká a nerozhodná, nehodí pro šlapání ulice, které si žádá totální nasazení. Snaha je, Romi je dráždivě upravená, má lodičky na vysokém podpatku, síťované punčochy. Konečně se jí podaří obstarat velké peníze, kterými doufá alespoň na okamžik uklidnit svého Franze. Ale ten běsní, je bez sebe žárlivostí a chce bezpodmínečně vědět, jak je získala – zřejmě díky nějaké zvláštní perverznosti. Peníze má od Bohatého Žida, který je údajně enormně potentní, zejména však v oblasti financí. Tento kapitalista z přesvědčení jí nadále neúmorně cpe penězi, až Romi konečně povýší na nóbl kurvu, která se může honosit drahým kožichem dokazujícím nově nabyté úctyhodné společenské postavení. (…)

Otázka původu
Uvedení hry, o které se v říjnu 1985 pokusili ve frankfurtském Schauspielhausu, muselo být kvůli bouřlivé demonstraci zrušeno. V roce 1998 ztroskotal Bernd Wilms, tehdejší intendant berlínského divadla Maxim Gorki Theater, na odporu médií. Až divadlu Theater an der Ruhr v Mühlheimu se v říjnu 2009 konečně podařilo uskutečnit dlouho očekávanou německou premiéru. V zahraničí s touto látkou zacházeli podstatně méně háklivě. A tak i Pražské komorní divadlo, které uvedlo pozoruhodně inspirativní a emocemi nabitou verzi Fassbinderovy hry. Nenávist ke všemu cizímu je na jevišti virulentním tématem a projevuje se nejen vůči kapitalistovi, který “všechny vysává”. Herec kroužící po jevišti oznamuje, že je Čech a ptá se jednotlivých diváků na jejich národnost. U postavy prostitutky Romi se přímo nabízí otázka: Nejsi náhodou Romka? Na každém kroku číhá nebezpečí přílišné identifikace s vlastním národem, velmi rychle tak mohou být určité části společnosti klasifikovány jako méněcenné. Bohatý Žid má sice honosné přátele a může si dokonce koupit další, stejně je ale kvůli svému původu a světonázoru zavržen a nenáviděn.

Od kožichu k oběšení
Ohnisko večera je upřeno na široké pole erotiky. Mluví se o neobvyklých sexuálních praktikách, které přesahují běžné meze, mluví se o váhách i mírách, a to menšího i většího kalibru. Gabriela Míčová hraje Romi jako jednou triumfující, podruhé zaslepenou a na konci uzoufanou ženu. Díky neustálému přísunu financí stoupá na společenském žebříčku, promenuje se s důstojností dámy v drahém kožichu, ale právě kvůli tomuto vzestupu ztrácí postupně své blízké. Její otec nosí doma bez ostychu podvazkové pásy (Martin Pechlát), její matka je upoutána na invalidní vozík (Dana Poláková). Gabriele Míčové se stále znovu daří okouzlovat, a to i v okamžiku, kdy se její obtížně budované sebevědomí hroutí a proměňuje v rezignaci a smutek jí zohyzdí tvář. Bohatý Žid (Martin Finger) vystupuje suverénně, odměřeně, téměř chladnokrevně, zcela v protikladu k rozvášněnému a k násilí vždy připravenému pasákovi Franzovi (Stanislav Majer). Žádný úsměv mu nerozjasní obličej, ani jediné gesto neprozradí nic o jeho skutečném rozpoložení.

Sražena k zemi zákony chladného kapitalistického světa, rodinnou a osobní situací, žádá Romi Bohatého Žida, aby jí byl nápomocen při sebevraždě. Gabriela Míčová se s kočičí mrštností ovine červenou artistickou šálou, která se spustí ze stropu. Několik málo pohybů jí stačí k tomu, aby zůstala bezmocně viset spoutaná hlavou dolů. Její solventní, kdysi velkorysý mecenáš jí pomáhá k smrti oběšením a kolem krku jí omotává svůj šátek. Silný divadelní zážitek.
 
Steffen Kassel, Suite101.de, Berlín, 3. června 2012

 
 

Klub

Divadlo Komedie, Jungmannova 1, 110 00 Praha 1, Tel: +420 224 222 484-5, pokladna: +420 224 222 734 PO-PÁ 12:00-20:00, SO-NE dvě hodiny před představením