Part.cz
VELIKONOCE V REŽII TEATRU NOVOGO FRONTA
|
|
Teatr Novogo Fronta připravuje v období Velikonoc přehlídku své současné tvorby na pražské domovské scéně v Divadle Komedie. Tentokrát představí publiku své dvě poslední inscenace Petrouchka (2002) a Dias De Las Noches (2003), které měly v Praze jen několik málo repríz. Na poslední den přehlídky je připravena divácká lahůdka, projekt Act on Vítkov.
Inscenace, které se uskuteční v Komedii, jsou profilovými projekty souboru a asi nejvýstižněji reprezentují uměleckou linku, kterou se divadlo chce ubírat i nadále. S těmito inscenacemi se divadlo také chystá k účasti na renomovaném festivalu v Edinburghu. Představení jsou osobitou a působivou výpovědí nejen o křehkosti a konečnosti lidského bytí, ale i o tom jak daleko se posunul současný divadelní jazyk v postkomunistické Evropě od doby pádu železné opony. Act on Vítkov - jak už název napovídá – přináší snahu propojit sugestivní prostředí Národního památníku na Vítkově s osobitou poetikou Teatru Novogo Fronta. Program na Vítkově bude začínat již okolo 16 hodiny a končit až nad ránem.
„Na Vítkově uvedeme Fabriku ljudi a kromě nás se tam představí řada spřízněných lidi, kteří s námi hráli nebo kteří s námi spolupracují: performeři, divadelníci, muzikanti, fotografové i filmaři. Prostor dostanou také moji a Irinini studenti či naši přátelé ze světa, například z Belgie. Vladimír Franz zahraje na varhany, diváci uvidí i fotografie Ivana Pinkavy a Zdeňka Lhotáka a promítat se bude film, který jsme natočili po povodních v Hudebním divadle Karlín.
Program projektu:
7.4.2004 Divadlo Komedie - Petrouchka
8.4.2004 Divadlo Komedie - Petrouchka
9.4.2004 Divadlo Komedie - Dias De Las Noches
10.4.2004 Divadlo Komedie - Dias De Las Noches
11.4.2004 Národní památník na Vítkově - Act on Vítkov
ACT ON VÍTKOV
„Národní památník na Vítkově je provokující prostor, kde je přítomný kus politické i lidské historie. Na místě, kde zbyl sarkofág po Gottwaldovi, uvedeme Fabriku ljudi, která vznikala jako reflexe války, expanzivity politiky a socialismu, který se na nás podepsal. To je tak sugestivní spojení, že z toho mám až trochu strach.“ Aleš Janák
Teatr Novogo Fronta pozval spřízněné performery a spolupracovníky z Čech i ze zahraničí, kteří budou o velikonoční neděli působit na sugestivní prostor Národního památníku Vítkov, na diváky a přátele. Během plánovaného odpoledne a večera vystoupí mimo jiné divadelní soubory, performeři, hudebníci, žongléři, své práce budou prezentovat fotografové, režiséři a kameramani z celého světa. Jedná se o osobnosti, které za dobu existence divadla souborem prošly, jsou jeho prací ovlivněny nebo konvenují s myšlenkovými či formálními postupy souboru. Mezi hvězdy večera budou jistě patřit Tereza Georgievová (CZ) (oceněná prestižní cenou Osobnost roku 2003 udělovanou festivalem Příští Vlna/ Next Wave) se souborem Sangredans, či prestižní soubor TIME CIRCUS (Belgie), jehož vlídné performance budeme prezentovat také mimo uzavřené prostory památníku.
Svou účast přislíbili i další hosté z Německa, Ruska, Belgie, Itálie a dalších zemí. Hudební a divadelní spektrum oscilující mezi soudobou taneční hudbou DJ´s a například i premiérou varhaní kompozice „Pocta hoře Vítkov“ skladatele Vladimíra Franze bude doplněno videoprojekcí a prezentací fotografií a dalších prací výtvarníků a fotografů např. Ivana Pinkavy či Zdeňka Lhotáka (CZ), ale i méně známých talentovaných mladých umělců a studentů škol uměleckého zaměření. Většina prezentovaných projektů je připravována či uzpůsobena přímo této příležitosti a prostoru.
DIAS DE LAS NOCHES
Příběh odehrávající se během jednoho večerního představení v laciném zábavním podniku v Buenos Aires roku 1974. Dva herci Arkadij Ivanov a Momik Burman, kteří emigrovali ze Sovětského svazu se těžko vyrovnávají se skutečností, že se již nikdy nevrátí zpátky domů do Leningradu. V argentinských ulicích se pomalu schyluje k vojenskému převratu a Arkadij s Momikem jsou vyděšeni anonymním telefonátem, ve kterém se dozvídají, že jejich emigrace do Argentiny nevznikla z jejich vlastního svobodného rozhodnutí.
Minulost se jim začíná měnit před očima a oni zjišťují, že je již příliš pozdě tuto změnu zastavit. Vše vypadá jako zlý sen, ze kterého se jednou probudí, nebýt představení, které právě teď musí odehrát. Ale pro koho vlastně hrají?
… PETROUCHKA
Básník Petr Bogdanov píše poému, zdá se že se jedná o poslední dílo v jeho životě. Ve vzpomínkách se vrací do dětství a odlehčenou žertovnou formou se snaží popsat tragičnost a nezvratitelnost svého blížícího se konce. Jeho tehdy oblíbená hračka – hadrový panáček Petruška tak ožívá snaží se bojovat za uskutečnění dětských snů Petra Bogdanova.
Tragický příběh básníka se ojedinělým způsobem prolíná se stejnojmenným burleskním ruským příběhem Alexandra Benoise (na jehož podkladě vznikl slavný balet Igora Stravinského), kde ožívají jarmareční loutky Petrušky, Mouřenína, Tanečnice a Smrtky Zubánovny, která si nakonec Petrušku zabitého v souboji s Mouřenínem odváží na plachetnici do říše zapomnění a stejně jako Cháron s umírajícím básníkem Petrem Bogdanovem po autonehodě odplouvající přes řeku Léthé nenávratně do hlubin země.
|
|
mum, Part.cz 6. dubna 2004
|
|