Skip Navigation LinksÚvod > Napsali o nás > Kritiky > David Jařab
Právo

DAVID JAŘAB

 
Po maturitě na gymnáziu v Ostravě (1989) vystudoval (1994) režii na Divadelní fakultě Janáčkovy akademie v Brně. V l. 1993 – 1998 byl režisérem, členem kolektivního vedení a posléze uměleckým šéfem HaDivadla v Brně, současně byl v l. 1994 – 1998 asistentem v ateliéru režie A. Goldflama na JAMU, v r. 1995 absolvoval půlroční umělecké stipendium na Akademie Schloss Solitude Stuttgart. V l. 1998 – 1999 vyučoval na Střední soukromé škole pro reklamu v Praze. V l. 1999 – 2001 byl režisérem na volné noze. Od r. 2002 je uměleckým šéfem pražského divadla Komedie.
V r. 1989 se stal členem brněnského surrealistického okruhu A. I. V., od poloviny 90. let je členem Skupiny českých a slovenských surrealistů. Publikoval především v revui Analogon, dále v revue Intervence, Literárních novinách, Salonu Práva aj. Věnoval se také výtvarné tvorbě a účastnil se výstav Skupiny českých a slovenských surrealistů v Praze, Brně, Chebu, Semilech, Zvolenu a Swansee.
Je autorem či spoluautorem řady divadelních her a scénářů, z nichž většinu také sám režíroval: Neuvěřitelná skutečnost (1991, Studio Marta Brno), Konstábl Tchoř (1992, dramatizace Nezvalovy Valérie a týden divů, tamtéž), Písař Bartleby (1993, dramatizace novely Hermana Melvilla, s B. Solaříkem, HaDivadlo Brno), Poutník Melmoth (1994, dramatizace gotického románu Ch. R. Maturina, s B. Solaříkem, tamtéž), zatím pětidílného cyklu současných her Ostrostřelci (původně vlastní monodrama, pokračovalo jako název společných autorských večerů, 1994 – 2003, Studio Marta Brno, Divadlo Na zábradlí Praha, Disk Praha, divadlo Komedie Praha), Jeux d’Enfants aneb Paříž XIII. (1995, HaDivadlo Brno), dvoudílné Zmatky chovance Törlesse (1996 a 1997, dramatizace novely Roberta Musila, tamtéž), Klimeš (1997, s L. Balákem, tamtéž), cyklu původních divadelně-literárních večerů Okruhu A. I. V. Penězokazi 1. – X. (1992 – 1996, tamtéž), cyklus původních divadelních večerů o 20. století Revise století 1. – VII (1996 – 1998, tamtéž), od r. 1998 se podílí na cyklu Večery Analogonu (dosud 12 dílů, Dejvické divadlo, od r. 2002 divadlo Komedie), z něhož v r. 2002 připravil čtyřdílnou sérii pro Českou televizi. V ČT natočil ještě hrané povídkové snímky Militantní extremismus (1997) a Spiknutí aneb Viva la revolución (1998) a dokument o scénické hudbě v rámci cyklu „60“ (1999).
V srpnu 2004 bude mít premiéru jeho první celovečerní film podle vlastního scénáře Vaterland – Lovecký deník, zatím nerealizovány jsou scénář středometrážního filmu Hotel a rozhlasový scénář Návštěva..
Je zastoupen v publikaci Hadivadlo (hry, scénáře, studie, dokumenty) (ALE, Praha 1996), spoluautorem sborníku Penězokazi shrnujícího texty stejnojmenných večerů v HaDivadle (Větrné mlýny, Brno 1998) a představen v antologii současného českého surrealismu Letenka do noci (Petrov, Brno 2003). Výbor společné povídkové tvorby Okruhu A. I. V Čert nikdy neví se připravuje do tisku.
Žije v Praze.
 
les, Právo 18. března 2004

 
 

Klub

Divadlo Komedie, Jungmannova 1, 110 00 Praha 1, Tel: +420 224 222 484-5, pokladna: +420 224 222 734 PO-PÁ 12:00-20:00, SO-NE dvě hodiny před představením