Skip Navigation LinksÚvod > Napsali o nás > Kritiky > Divadelní mysticismus a neobvyklá kombinace pohybového umění
Haló noviny

DIVADELNÍ MYSTICISMUS A NEOBVYKLÁ KOMBINACE POHYBOVÉHO UMĚNÍ

 
Od 7. do 11. dubna se v pražském Divadle Komedie a Národním památníku Vítkov uskuteční přehlídka představení Dias de las noches a Petrouchka kultovního Teatru novogo fronta. Divadelní Inscenace souboru Teatr novogo fronta, vy tvářené z představ stojících na hranici mezi mysticismem a abstrakcí, cirkusovým uměním a moderním tancem, kde hlavní silou je akce, improvizace a napětí, ocení především příznivci náročnějšího divadelně uměleckého žánru.
Česko-ruský soubor teatr fronta vznikl v roce 1993 v Petrohradě, po dobu své existence postupně spolupracuje s herci a performery z celého světa. Počáteční tvorba vycházela z experimentu založeném na vztahu mezi tělem umělce - jediného materiálu užívaného umělcem - a prostorem kolem něj. První představení Teatru novogo fronta, »Vremja Durak« (Hloupý čas, 1994) bylo uvedeno na premiérovém evropském turné, ústředním tématem se stal strach z možné budoucnosti Ruska. Po úspěchu inscenace a celého turné soubor zakotvil v Praze. Postupně se zde vystřídali umělci z České republiky, Ja ponska, Ruska, Kanady, Itálie, Slovenska, Německa, Francie, Sardinie Švédska, Jugoslávie, Toga a Polska. V současné době tvoří TNF šest stálých členů z ČR a Ruska. »Kreativita a prezentace představení TNF je působivá jak díky škále, tak i různorodosti, od pouličního divadla a improvizovaných scén, až po vzrušující a režírované hry na klasických divadelních scénách. Divadelní kritici popisují jejich práci jako horkou taneční grotesku, tanec na hranici, nebo srovnávají jejich pohybovou stránku s butó, « říká člen souboru Aleš Janák. Od doby svého vzniku soubor sehrál desítky divadelních představení po celé Evropě od Ruska, přes Velkou Británii, až k italské Sardinii. Působnost se rozšíří o návštěvu Středního východu a Asie. Čeští diváci mohli v minulých letech zhlédnout například inscenace Glazami volka (Očima vlka, 1995), Fabrika ljudi (Lidská továrna, 1996) a Svincovij tuman (Olověná mlha, 1997) Kdo se sem dívá (1999), Prvotní příznaky ztráty jména (1999), Vagabond Adam Kadmon (2000), Petrouchka (2002). V rámci pražské přehlídky představí TNF nedávno uvedenou hru Dias de las noches.
Příběh inscenace se odehrává během jednoho večerního představeni v laciném zábavním podniku v Buenos Aires roku 1974. Dva herci, Arkadij Ivanov a Momik Burman, kteří emigrovali ze Sovětského svazu se těžko vyrovnávají se skutečností, že se již nikdy nevrátí zpátky domů do Leningradu. V argentinských ulicích se pomalu schyluje k vojenskému převratu a Arkadij s Momikem jsou vyděšeni anonymním telefonátem, ve kterém se dozvídají, že jejich emigrace do Argentiny nevznikla z jejich vlastního svobodného rozhodnutí. Minulost se jim začíná měnit před očima a oni zjišťují, že je již příliš pozdě tuto změnu zastavit. Vše vypadá jako zlý sen, ze kterého se jednou probudí, nebýt představení, které právě teď musí odehrát. Představení využívá texty Antona Pavloviče Čechova Čajka. »Mířit výš je zajímavější než se jen tak v horizontále pošťuchovat.« Inscenace s názvem Petrouchka vypráví příběh básníka Petra Bogdanova píšícího báseň. Zdá se, že se jedná o poslední dílo v jeho životě. Ve vzpomínkách se vrací do dětství a odlehčenou žertovnou formou se snaží popsat tragičnost a nezvratitelnost svého blížícího se konce. Jeho tehdy oblíbená hračka - hadrový panáček Petruška, tak ožívá, snaží se bojovat za uskutečnění dětských snů Petra Bogdanova. Tragický příběh básníka se ojedinělým způsobem prolíná se stejnojmenným burleskním ruským příběhem Alexandra Benoise (na jehož podkladě vznikl slavný balet Igora Stravinského), kde ožívají jarmareční loutky Petrušky, Mouřenína, Tanečnice a Smrtky Zubánovny, která si nakonec Petrušku zabitého v souboji s Mouřenínem odváží na plachetnici do říše zapomnění a stejně jako Cháron s umírajícím básníkem Petrem Bogdanovem po autonehodě odplouvající přes řeku Léthé nenávratně do hlubin země.
»Inscenace, které se uskuteční v Komedii, jsou profilovými projekty souboru a asi nejvýstižněji reprezentují uměleckou linku, kterou se divadlo chce ubírat i nadále. S těmito inscenacemi se divadlo také chystá k účasti na renomovaném festivalu v Edinburghu. Představení jsou osobitou a působivou výpovědí nejen o křehkosti a konečnosti lidského bytí, ale i o tom, jak daleko se posunul současný divadelní jazyk v postkomunistické Evropě od doby pádu železné opony. Act on Vítkov - jak už název napovídá -přináší snahu propojit sugestivní prostředí Národního památníku na Vítkově s osobitou poetikou Teatru novogo fronta. Na Vítkově, uvedeme Fabriku ljudi, a kromě nás se tam představí řada spřízněných lidí, kteří s námi hráli, nebo kteří s námi spolupracují: perfomeři, divadel níci, muzikanti, fotografové i filmaři. Prostor dostanou také moji a Irinini studenti či naši přátelé ze světa, na příklad z Belgie. Vladimír Franz zahraje na varhany, diváci uvidí i fotografie Ivana Pinkavy a Zdeňka Lhotáka, a promítat se bude film, který jsme natočili po povodních v Hudebním divadle Karlín,« dodal Janák. Teatr novogo fronta pozval spřízněné performery a spolupracovníky z Čech i ze zahraničí, kteří budou o Velikonoční neděli působit na sugestivní prostor Národního památníku Vítkov, na diváky a přátele. Během plánovaného odpoledne a večera vystoupí mimo jiné divadelní soubory, performeři, hudebníci, žongléři, své práce budou prezentovat fotografové, režiséři a kameramani z celého světa. Jedná se o osobnosti, které za dobu existence divadla souborem prošly, jsou jeho prací ovlivněny nebo konvenují s myšlenkovými či formálními postupy souboru. Mezi hvězdy večera budou jistě patřit Tereza Georgievová (CZ), oceněná prestižní cenou Osobnost roku 2003 udělovanou festivalem Příští vlna (Next Wave) se souborem Sangredans, či prestižní soubor Time Circus (Belgie), jehož vlídné performance budeme prezentovat také mimo uzavřené prostory památníku. Svou účast přislíbili i další hosté z Německa, Ruska, Belgie, Itálie a dalších zemí. Hudební a divadlem spektrum, oscilující mezi soudobou taneční hudbou DJ‘s a například i premiérou varhanní kompozice Pocta hoře Vítkov skladatele Vladimíra Franze bude doplněno videoprojekcí a prezentací fotografií a dalších prací výtvarníků a fotografů např. Ivana Pinkavy či Zdeňka Lhotáka..
 
no, Haló noviny 3. dubna 2004

 
 

Klub

Divadlo Komedie, Jungmannova 1, 110 00 Praha 1, Tel: +420 224 222 484-5, pokladna: +420 224 222 734 PO-PÁ 12:00-20:00, SO-NE dvě hodiny před představením