Skip Navigation LinksÚvod > Napsali o nás > Kritiky > Křehké jsou hranice lidství (Kanibalové)
Týdeník Rozhlas

KŘEHKÉ JSOU HRANICE LIDSTVÍ (KANIBALOVÉ)

 
Nejnovější inscenace Pražského komorního divadla lze považovat za vrchol první ze čtyř sezon, po které mu byla pražským magistrátem dána možnost působit v prostorách Divadla Komedie. A to za vrchol estetický i etický.

Kanibalové - poprvé uvedení v roce 1968 v New Yorku - jsou dnes již klasickým titulem reflektujícím holocaust. Jejich autor George Tabori, německy píšící maďarský Žid žijící postupně v Německu, Anglii, USA a opět v Německu, je věnoval památce svého otce, který zahynul v Osvětimi. Tam je také příběh hry situován.
Režiséru Janu Nebeskému se podařilo za vydatného přispění dramaturgyně Kateřiny Šavlíkové a scénografů Jana Štěpánka a Jany Prekové jednoduše a přitom účinně realizovat náročný způsob dramatikova traktování, kdy hrůzná historka o "vaření zabitého spoluvězně" osciluje mezi bezprostředním předváděním a vyprávěním dvou přeživších. Vše se odehrává před bílým plátnem, které tvoří horizont scény a evokuje (například tím, že je na něj promítána ještěrka - symbol paměti) onen odstup rozvzpomínání, přitom však zároveň ostře konturuje každou jevištní akci, každé gesto. Dramatický boj mezi lidskostí a animalitou, jenž mezi postavami i v duši každé z nich probíhá, je plný vášně, ironie a jiskřivého černého humoru a dobře vedení herci rozžíhají mnohé jeho protikladné stránky. Zvláště se při tom daří Aloisu Švehlíkovi v roli Strýčka, jenž brání základní lidské hodnoty, Karlovi Dobrému ztělesňujícímu Studenta medicíny a Romanu Zachovi coby živočišnému Cikánovi, který zdánlivě nemá žádné kulturní návyky a zábrany.
Nebeský je mistrem jevištních metafor, leč některé své inscenace jimi zahlcuje k nesrozumitelnosti. Tentokrát s nimi ale pracuje s mírou a přesně: díky nim nikdy nesklouzne na drastičnosti motivů k dnes módnímu naturalismu a příběh o holocaustu právě pomocí scénických metafor povyšuje na podobenství. Na obraz lidství jako neustále probíhajícího zápasu Dobra a Zla.
... Obě inscenace rozhodně stojí za to vidět, a protože ta první vznikla ve spolupráci s ústeckým Činoherním studiem a za účasti jeho herců, je možné ji zhlédnout nejen v Praze, ale i v Ústí nad Labem.
 
Bronislav Pražan, Týdeník Rozhlas, 19. června 2003

 
 

Klub

Divadlo Komedie, Jungmannova 1, 110 00 Praha 1, Tel: +420 224 222 484-5, pokladna: +420 224 222 734 PO-PÁ 12:00-20:00, SO-NE dvě hodiny před představením